Presentaties

Opening Vakdag 2025: Samenwerking tussen fondsenwerver en machine - de mensgerichte implementatie van AI voor non-profits

Spreker: Beth Kanter

De mogelijkheden op het gebied van AI ontwikkelen zich in een razend tempo. Ook voor non-profitorganisaties liggen er grote kansen om zich te versterken en de kracht van kunstmatige intelligentie in processen te implementeren. Maar hoe pluk je daar als non-profitorganisatie nu écht de vruchten van?

Keynotespreker Beth Kanter helpt de bezoekers van de Vakdag 2025 op weg. Ze is een internationaal gerenommeerd visionair, trainer en auteur met meer dan dertig jaar aan ervaring in de non-profitsector en is expert op het gebied van de ‘mensgerichte implementatie’ van AI. Beth is pleitbezorger van co-intelligentie: waarbij kunstmatige intelligentie op een effectieve en ethische manier met de fondsenwerver samenwerkt en hen ontlast in plaats van vervangt. Zo biedt AI krachtige tools die goede doelen kan helpen met het opschalen van hun impact.

Tijdens de plenaire opening van de Vakdag vertelt Kanter over de manieren waarop de AI-collega kan helpen om de missie, programma’s en fondsenwerving van non-profitorganisaties te versterken. Welke soorten AI worden wereldwijd al door de sociale sector gebruikt? Welke strategieën kunnen fondsenwervers omarmen? Wat is er nodig voor een effectieve implementatie van AI binnen een organisatie, en wat komt er de komende tijd nog op ons af?

Beth Kanter verzorgt in de Grote Theaterzaal een interactieve presentatie, waarbij alle aanwezigen vertrekken met praktische inzichten over hoe AI het werk van Nederlandse non-profits – groot en klein – praktisch kan verrijken.

------------------------

Sluiting Vakdag 2025: Panel - Fight, flight, freeze… or fundraise - hoe nu praktisch verder?

Panelleden: Rolf Victorie (Prinses Beatrix Spierfonds), Petra Hoogerwerf (S&L Nederland / Vakblad fondsenwerving), Leontien Boogaard (Eye Filmmuseum)

Moderator: Jasmijn Melse (Stichting Dioraphte)

   

Het zijn turbulente tijden. Dreigende bezuinigingen, kritische donateurs, financiers die overspoeld worden met aanvragen, ontwikkelingen op het gebied van AI en technologie. Het vraagt flexibiliteit en aanpassingsvermogen van non-profitorganisaties. In het panel staan we stil wat jij als deelnemer hebt meegenomen van deze dag. Zijn er rode draden te zien tussen alle bezoekers?

In dit panel bespreken we wat ieder in zijn eigen rol morgen kan doen om de ambities van je organisatie waar te maken. Hoe oefen je als fondsenwerver, programmaleider of communicatieprofessional invloed uit wanneer het over de toekomst van je organisatie gaat? En hoe spring je in op kansen? We gaan intensief in op de rol van fondsenwervers in deze tijden.

Op het podium van de Grote Theaterzaal gaat het panel op deze en meer vragen in. We hebben fondsenwervers en experts uit de praktijk gevraagd, met verschillende functies en ervaringen. Zij delen hun ervaringen die iedere bezoeker zal inspireren het komende jaar échte verandering te bewerkstelligen.

Het panel bestaat uit Rolf Victorie (directeur Prinses Beatrix Spierfonds), Leontien Boogaard (relatiemanager EYE Filmmuseum) en Petra Hoogerwerf (strategisch adviseur S&L Nederland en hoofdredacteur Vf). Het panel staat onder leiding van Jasmijn Melse (directeur Stichting Dioraphte).

------------------------

De Kinderportemonnee: kinderen beslissen mee over de doelbesteding

Spreker: Linda de Regt (Kinderpostzegels)

We leven in een complexe wereld. Armoede, eenzaamheid en een onveilig thuis zijn thema’s die kinderen dagelijks raken. In deze inspirerende sessie laat Linda de Regt (Kinderpostzegels) zien hoe kinderen zélf meedenken en meebeslissen over zaken die hen aangaan. En hoe zij impact maken, samen met vermogensfondsen en goede doelen.

De Kinderportemonnee is een unieke werkwijze en vraagt om lef van vermogensfondsen en goede doelen. Lef om naar de stem van kinderen te luisteren en hiernaar te handelen. Lef om niet alleen te investeren in bestaande oplossingen, maar om samen met kinderen te doen wat nú nodig is. Het betrekken van kinderen is geen bijzaak - het is de sleutel tot duurzame maatschappelijke verandering.

Samen met een partner van de Kinderportemonnee laat Linda zien hoe kinderen oplossingen aandragen voor urgente thema’s en hoe de ideeën omgezet worden naar impact. Vermogensfondsen vullen de portemonnee met groot geld en de stem van het kind is hun kompas voor de doelbesteding. Het resultaat? Krachtige oplossingen die aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen én de leefwereld van kinderen.

------------------------

Panel: Waar trek jij de grens? Over morele afwegingen in fondsenwerving

Panelleden: Anika de Groot (Goede Doelen Nederland), Josien Paulides (Museum Catharijneconvent), Bart van Kuijk (Artsen zonder Grenzen / Radboud Universiteit vanaf 1/9), Marijke Leliveld (Rijksuniversiteit Groningen).

Moderator: Petra Hoogerwerf (S&L Nederland / Vakblad fondsenwerving).

   

Fondsenwerving is onmisbaar voor het realiseren van maatschappelijke doelen. Maar hoe ver ga je om geld binnen te halen? Wat als de sponsor niet helemaal past bij je waarden of investeert in bedrijven waar jouw achterban kritisch over is? Of wat als een fondsenwervende campagne irritatie oproept, maar wél effectief blijkt?

Tijdens dit interactieve panel gaan we in op de morele dilemma’s waar fondsenwervers dagelijks mee te maken hebben. Hoe verhoudt effectiviteit zich tot integriteit? Hoe bewaak je het vertrouwen van donateurs én de reputatie van je organisatie? Hoe kijken consumenten tegen goede doelen aan? En hoe kan je bij jouw organisatie dit vragen over verantwoorde fondsenwerving en bedrijfsvoering bespreekbaar maken?

Onder leiding van moderator Petra Hoogerwerf gaan panelleden met elkaar én met het publiek in gesprek. In het panel: Josien Paulides, voorzitter van de werkgroep Ethiek en Fondsenwerving van de Museumvereniging en directeur van Museum Catharijneconvent; Marijke Leliveld, hoogleraar Consumentenethiek (Rijksuniversiteit Groningen); Annika de Groot, projectcoördinator bij Goede Doelen Nederland en Bart van Kuijk, voormalig Hoofd Communicatie & Fondsenwerving bij Artsen zonder Grenzen.

------------------------

Succesvol communiceren over nalaten: van eerste stappen tot onderscheidende propositie

Sprekers: Arjen van Ketel, Minke Kampman (beide Legacy Futures) en Erika Frey (World Animal Protection)

  

In deze interactieve workshop krijg je als fondsenwerver inzicht in hoe je succesvol communiceert over nalaten. We starten bij de basis: hoe zet je de eerste stappen en leg je een goede basis? Beginnende organisaties ontdekken waar zij op moeten letten; meer ervaren organisaties kunnen hun aanpak aanscherpen of vernieuwen.

Daarna verdiepen we ons in het belang van een onderscheidende en supportergerichte propositie rondom nalaten, met oog voor de lange termijn en het persoonlijke verhaal van je supporters. Je krijgt concrete voorbeelden van sterke legacy-proposities, onder meer uit de praktijk van World Animal Protection. Ook laten we zien waarom supporter journeys juist binnen nalatenschappenprogramma’s zo relevant zijn.

De workshop biedt praktische tips, do’s & don’ts en ruimte om ervaringen uit te wisselen. Of je nu starter bent of al verder gevorderd: je krijgt inspiratie en concrete handvatten om jouw nalatenschappencommunicatie verder te versterken.

------------------------

Panel: De toekomst van vermogensfondsen

Sprekers: Jasmijn Melse (Stichting Dioraphte), Sanne ten Bokkel Huinink (Fonds 1818 / FIN), Sofie Bienert (LVWB Fundraising) en Polle Janssens (Resto VanHarte)

Moderator: Niels Kattenberg (Rabobank)

    

Vermogensfondsen en fondsenwervende organisaties vinden elkaar voor het realiseren van hun gezamenlijke doelen. Zij zijn, ondanks hun complexe relatie en ongelijke machtsverhoudingen, nauw met elkaar verbonden. Dat levert bij uitstek een goede, maar soms ook moeizame relatie op.

In dit panel bespreken vertegenwoordigers uit beide werelden het toekomstbeeld van vermogensfondsen. Hoewel er nog veel aan projectfinanciering wordt gedaan, lijkt de gedachte dat alleen aangevraagd kan worden voor projecten voorzichtig te veranderen. Nieuwe vormen dienen zich aan: er wordt gekeken naar meerjarige en ongeoormerkte bijdragen en de informatievoorziening wordt steeds beter afgestemd op fondsenwervers. Ook starten fondsen met investeren in programma’s waarin aanvragers samen leren en kennis delen.

Wat gaan vermogensfondsen doen met hun reserves nu er nog altijd drastische bezuinigingen verwacht worden? Welke innovaties zijn er nodig om tot een optimale relatie te komen en wat kunnen fondsenwervende instellingen daarin doen? En hoe kunnen vermogensfondsen aanvragers meer helpen vanuit vertrouwen en aanvraagprocessen vereenvoudigen? Een open gesprek, onder leiding van Niels Kattenberg.

------------------------

De nalater verjongt: ontdek de groeikans voor jouw organisatie

Sprekers: Wiebe Aalbers (Liliane Fonds) en Frank Theunissen (Artsen zonder Grenzen)

 

Nalaten is één van de grootste groeikansen voor fondsenwerving. Natuurlijk door de vergrijzing, maar uit recent onderzoek in opdracht van Toegift blijkt dat ook onder jongere senioren (50 tot 60 jaar) een toenemende interesse is om na te laten aan een goed doel. Zelfs onder mensen mét kinderen. Deze trend is al eerder ingezet in Angelsaksische landen. Zo wordt in Canada momenteel een nalatenschappencampagne ontwikkeld die zich focust op millennials.

In deze sessie vertelt Wiebe Aalbers (Liliane Fonds, vroeger onderzoeksbureau GfK) meer over deze verbreding van de markt. Frank Theunissen (Artsen Zonder Grenzen) laat zien hoe je deze inzichten toepast in de praktijk: welke winst kan jouw organisatie hieruit halen? De sessie is een initiatief van Toegift, het neutrale platform over nalaten aan goede doelen.

------------------------

Een sponsorverhaal vol positieve energie: zo werd de missie van Nederland als hét waterstofland voelbaar in de Olympic Club

Sprekers: Maarten Holland (Beewan Sports), Baukje ter Huurne (NOC*NSF) en Jan Tebbens (Missie H2)

  

Wat maakt sponsoractivatie écht betekenisvol? Hoe vertaal je jouw maatschappelijke of merkverhaal naar een ervaring die raakt, zowel fysiek, emotioneel én strategisch?

Een inspirerende sessie over hoe je een sponsorverhaal niet alleen vertelt, maar écht laat beleven. Aan de hand van de case Missie H2 in de Olympic Club van TeamNL tijdens de afgelopen Olympische Spelen in Parijs, nemen drie betrokken partijen je mee in hun unieke perspectief: de ambitie van de sponsor (Missie H2), de kracht van ambassadeursschap (NOC*NSF) en de vertaalslag naar beleving (Beewan). Afgelopen juni werd de samenwerking onderscheiden met een Zilveren SponsorRing (categorie Maatschappij).

In deze interactieve sessie tonen we nieuwe inzichten en activatietactieken aan de hand van praktijkvoorbeelden. Ontdek hoe je als sponsor of fondsenwerver voorbij zichtbaarheid gaat en duurzame verbinding creëert met je publiek. Verwacht een frisse mix van visie, praktijk en interactie.

------------------------

De Geefkring: een effectief middel voor bestendige groei én betrokkenheid van major donors

Sprekers: Sofie Bienert, Diederik Veldkamp (beide LVWB Fundraising), Henriette Henny (Teylers Museum) en een spreker uit de goededoelensector

  

Geefkringen – ook wel geefcirkels, donorkringen of patronencirkels genoemd – zijn sterk in opkomst. Met een geefkring wordt ingespeeld op de behoefte van grote gevers aan langdurige betekenisvolle betrokkenheid, gelijkgestemd gezelschap én zichtbare impact. In de culturele sector zijn er al vele actief, en ook bij goede doelen zien we steeds meer aansprekende voorbeelden. Het structureel en collectief verbinden van grote gevers aan je organisatie, programma of thema biedt een aantrekkelijk vooruitzicht op substantiële financiële steun én inhoudelijke betrokkenheid, voor meerdere jaren.

Wil je weten hoe je een geefkring succesvol opzet voor jouw organisatie? Of hoe je een bestaande kring verder kunt ontwikkelen en wat je daarvoor moet doen? En wat de randvoorwaarden voor succes zijn? Neem dan deel aan deze interactieve sessie onder leiding van Diederik Veldkamp en Sofie Bienert (LVWB Fundraising). Zij gaan in gesprek met Henriëtte Henny, Hoofd Development bij Teylers Museum en een nog nader te bepalen gastspreker uit de goede doelen sector. Zij delen graag hun praktijkervaringen en beantwoorden vragen uit het publiek. Tot slot krijg je handzame tips waar jij mee aan de slag kunt.

------------------------

Fondsenwerving: gevoelige snaar of logisch denken?

Sprekers: Jeroen Talens en Joris Hoogenboom (Happy Horizon Non-profit)

 

Voor goede doelen en andere non-profits zijn emoties essentieel. Door de juiste snaar te raken zorgen we dat mensen hun hart laten spreken en te hulp willen schieten. Ja, doneren is emotioneren! Maar fondsenwerving en activatie is ook een spel van data. We brengen precies in kaart hoe we de juiste persoon op het juiste moment om het juiste bedrag kunnen vragen. Want meten is weten.

Ratio en emotie: het lijken twee tegenpolen. Maar in deze presentatie laten online marketeer Joris Hoogenboom en copywriter Jeroen Talens zien hoe ze elkaar juist perfect kunnen versterken. Centraal in het verhaal staat de wervingscampagne voor Pleegzorg, waar Happy Horizon Non-profit sinds 2022 aan werkt.

------------------------

Documentaire ‘Echt… Vrij’ + discussie: Vrijwilligerswerk als stille kracht in een verdeelde samenleving

Spreker: Chulah Berkowitz (Vereniging NOV)

Wat als vrijheid niet iets is wat je hébt, maar wat je dóet? Tachtig jaar na de bevrijding onderzoekt de documentaire ‘Echt… Vrij’ de stille, maar krachtige rol van vrijwilligerswerk in onze vrijheid en democratie. In deze sessie zie je de documentaire – een mix van scherpe denkers en krachtige praktijkverhalen – en praten we daarna verder. Want: hoe breng je dit grotere verhaal over het ‘waarom’ van jouw organisatie overtuigend over aan donateurs? Hoe gebruik je de kracht van verhalen over vrijheid, verbinding en verantwoordelijkheid in je fondsenwerving?   

Deze sessie helpt je om je impactverhaal te verdiepen. Met gespreksleiding van Chulah Berkowitz, initiatiefnemer en medeschrijver van de film.

------------------------

Meer deelnemers, meer impact: hoe KiKa evenementen inzet voor structurele fondsenwerving

Spreker: Jakolien van Eijk (KiKa)

Van Run for KiKa Texel tot Mud Masters: KiKa laat zien hoe je als goed doel het verschil maakt met een slimme eventstrategie. In deze sessie deelt directeur Jakolien van Eijk hoe KiKa met een mix van eigen events en partnerships met bestaande evenementen jaarlijks duizenden mensen weet te activeren – goed voor bijna twee miljoen euro aan netto-opbrengst.  

De sleutel? Een laagdrempelige inschrijving, krachtige storytelling over KiKa’s missie en slimme incentives die deelnemers motiveren om in actie te komen. Laat je inspireren door deze effectieve, kostenbewuste aanpak en ontdek hoe ook jouw organisatie kan bouwen aan groei én betrokkenheid via evenementen.

------------------------

Samen sta je sterker – hoe de Zorgvriendenweek uitgroeide tot een landelijke beweging

Sprekers: Ellen Zanderink (Medisch Spectrum Twente), Monique Wiggers (Jeroen Bosch Ziekenhuis) en Beer Lankhorst (Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis) 

Wat als je met beperkte middelen, maar mét een gedeelde missie, een landelijke campagne kunt opzetten die echte impact maakt? In deze interactieve workshop nemen Ellen (Medisch Spectrum Twente), Monique (Jeroen Bosch Ziekenhuis) en Beer (Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis) je mee in het ontstaan en de groei van de Zorgvriendenweek: een landelijke beweging waarin fondsenwervers van verschillende ziekenhuizen de handen ineenslaan.

Door gezamenlijk op te trekken, versterken de ziekenhuizen elkaars zichtbaarheid, vergroten ze de impact van fondsenwerving en kunnen ze zorgmedewerkers en patiënten in het zonnetje zetten. Tijdens de workshop ontdek je hoe zij met beperkte middelen en veel creativiteit een verbindend en herkenbaar moment creëren, én hoe je dat zelf ook kan doen. De kartrekkers van het initiatief delen hun geleerde lessen, de kracht van samenwerking en de verrassende opbrengsten die de zorg menselijker maken.

------------------------

Til je fondsenwerving naar een hoger niveau – voor goede doelen met ambitie die jaar op jaar willen groeien

Sprekers: Jeanette Eesman-Foster en Marieke Sassen (Mindwize)

 

In deze workshop ontdek je hoe ambitieuze goede doelen, maand na maand en jaar na jaar, meer geld inzamelen. Jeanette en Bas vertellen negen strategieën die succesvolle goede doelen al meer dan dertig jaar gebruiken om te groeien, hoe deze in elkaar zitten en hoe je ze toepast. Deelnemers krijgen ook voorbeelden (van o.a. Amref Zweden) van campagnes, nieuwsbrieven en bedankcampagnes, inzicht in groeicijfers en tips die je direct kunt toepassen op je eigen fondsenwerving. 

Na deze sessie ken je de strategieën om een vliegwiel te bouwen dat jouw organisatie zal helpen meer geld in te zamelen, zodat je meer goeds kunt doen in de wereld. Ben jij klaar om te groeien? Stop met gokken, start met groeien!

------------------------

Waarom geven donateurs aan minder effectieve goede doelen?

Spreker: Paul Smeets (Universiteit van Amsterdam / Impact Lab Amsterdam)

Veel donateurs vragen zich af: wat gebeurt er met mijn geld? Ze willen niet dat hun gift aan de strijkstok blijft hangen. Toch gaat slechts één van de 200 euro van Nederlandse donaties naar doelen die aantoonbaar effectief zijn, terwijl de impact tussen gemiddelde en toporganisaties tot wel honderd keer kan verschillen.  

Voor fondsenwervers is het cruciaal te begrijpen hoe donateurs omgaan met informatie over impact. In deze sessie ontdek je hoe we vaststellen welke goede doelen écht effectief zijn en hoe je als fondsenwerver kunt inspelen op de manier waarop donateurs impactinformatie verwerken. Met inzichten uit gedragsonderzoek en concrete voorbeelden krijg je handvatten om donateurs te motiveren voor doelen die het meeste verschil maken.

------------------------

Werf emoties, geen donaties – verhalen die raken, activeren en verbinden: de succesformule achter de 12,5 miljoen van 3FM Serious Request 2024

Sprekers: Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM)

 

De workshop van Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM) laat je ervaren hoe samenwerking tot groot succes leidt, zoals bij 3FM Serious Request 2024. Tijdens deze interactieve sessie ontdek je hoe radio, sociale media, vrijwilligers, actievoerders en duizenden betrokken Nederlanders samen een recordbedrag van ruim 12,5 miljoen euro ophaalden voor onderzoek naar metabole ziekten. 

Jan-Matthijs en Menno bespreken hoe storytelling de basis vormt voor succes, een ‘sneeuwbal’ ontwikkelt, en hoe de samenwerking tussen het goede doel en de radiozender niet alleen geld, maar ook erkenning en hoop voor gezinnen die met metabole ziekten leven opleverde.  

Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en leer hoe jouw organisatie kan groeien dankzij oprechte verhalen!